الجمعة، مايو 29، 2009

النقاب – رأى شخصى

التدوينات السابقة: كلام الشيخ الغزالى 1 ، 2 ، كلام الشيخ الألبانى
-----
1

هذا رأيى الشخصى فى النقاب ، و الذى أقوله بعد أن طرحت كلام الشيخ الغزالى الذى قال ان النقاب عادة بحسب فهمى لكلامه و كلام الشيخ الألبانى الذى لم يقل ان النقاب فرض و لكن قال انه مستحب
. و فى اخر التدوينة رد على تعليقات محددة فى التدوينتان التى نشرت فيها كلام الغزالى رحمه الله .


النقاب عادة ، هذا هو فهمى و اعتقادى فى النقاب ، النقاب ليس من الإسلام أيضاً انا مقتنع بهذا ،
لكن على استعداد ان اتقبل الإعتقاد بأنه فضل او فرض او سنة كما قال الشيخ الألبانى – أقول اتقبل و ليس اقتنع ،

و حتى لو كان هو ملابس امهات المؤمنين الذين نجلهم و نحترمهم بالطبع ، فهم لهم تشريع خاص بهن ، هن لسن كأحد من النساء ،

يَا نِسَاء النَّبِيِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً{30}

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً }
الأحزاب 53

و يهمنى اقول انى لما قريت فى كلام الشيخ الألبانى ان هذا كان من ملابس امهات المؤمنين وجدت نفسى مدين بإعتذار لهن و طلب المغفرة من الله ، لأمهات المؤمنين ، لأنى كنت كثيراً ما اقول ان النقاب تخلف و زى متخلف ، اما و قد ظهر انه من ملابس امهات المؤمنين حتى و لو افترضنا ان على ذلك خلاف فالأحوط الا اصف الزى بهذا ،
انتقده لكن لا اصفه هكذا ، و انا اجل و احترم امهات المؤمنين فى نفس الوقت الذى اؤمن به ان ارتداؤهن لما يسمى النقاب هو امر لا ارفضه لهن فقط لأن هن لهن تشريع خاص بهن .

لكن ان نصل الأن لمرحلة ان النقاب فرض فديه جديدة !


للأسف انا مضطر انى اردد نفس العبارات الشهيرة لمعارضى الحجاب و التى حفظناها عن ظهر قلب ، من قبيل ان الحجاب لم يكن موجود فى السبعينات و اننا كنا لا نرتديه و متى اصبح الحجاب فرضاً !؟
مع اقتناعى التام بفرضية الحجاب ، لكن مضطر ان اقول و منذ متى أصبح النقاب فرضاً ؟!
-
ملحوظة بدأت الدعوة للنقاب انه فضل ثم سنة ثم اصبح فرض ، ثم اصبح الشكل الصحيح للنقاب هو الذى يغطى العينان ايضاً و من اظهرت عيناها فهى آثمة !

عندما كنت اسمع ان النقاب سنة ، منذ فترة لم اكن اركز جيداً مع هذا الكلام ، ماشى سنة سنة
المهم انه مش فرض ، لكن ناس بتقولك ده فرض يبقى احنا مقبلين على ايام سودة بعون قناة الناس
اللى بوظت مخ الناس خالص بقالها 5 سنين و ما زالت ،

اه و مش عايز حد يقوللى طب و قنوات الكليبات ، حقولك ان قنوات الكليبات اه بو
ظت اخلاق الناس لكن فى النهاية عارفين ديتها كباريه و شغال ليل نهار ، لكن المصيبة الكبرى فى القنوات اللى بتبوظ مخ الناس بإسم شىء مقدس و هو الدين .

النقاب فرض ماشى اهلاً و سهلاً حضرتك ارتدى النقاب باقتناعك الشخصى ، لكن بقى اسمع ناس تتكلم عن ان غير المنتقبة آثمة و مذنبه

حضرتك بتقولى من باب الحرية الشخصية ارتدى النقاب ماشى ، يبقى مش من حقك تخاطبينى بشكل دينى و تتكلمى عن فرضية النقاب
لأن كما يقول دوماً الأخوة مؤيدى الحجاب للأخت الغير محجبة حينما تقول الحرية كيت و كيت يردون عليها بس ده فرض و مفيش حرية شخصية فى الفروض .

و طالما ان فيه رأى بيقول ان النقاب فرض و رأى تانى بيقول سنة و ثالث بيقول فضل و رابع بيقول مش من الإسلام
يبقى خلاص من حق اى مؤسسة انها تفرض زى معين على موظفيها الإناث .

يعنى من ضمن الكلام ان ايه المشكلة ان الأخت المنتقبة تبقى ممرضة او دكتورة فى المستشفى ؟
و بعدين ده حتى النقاب شبه الكمامة اللى بيرتديها الدكتور فى اوضة العمليات

و ده كلام مردود عليه بأن الدكتور مش ماشى طول اليوم فى المستشفى بكمامات ، وضع الكمامات ليه جو طبى معين معقم ، و كمامات معقمة ، و جو للأوضة نظيف بنسبة نقاء عالى ، و مينفعش الأخت المنقبة اللى هيا نظيفة كما اقول تخش اوضة العمليات بنقابها اللى اكيد تعرض لجو مصر الملوث بكل انواع الجراثيم ،

عشان كدة من حق وزير الصحة طبقاً لسلطاته انه يفرض زى معين على العاملين فى المستشفيات ، طبعاً حسمع حد بيقول بيضيقوا على المنتقبات ليه و لا يعنى عشان هماه خذوا طريق ربنا يبقى خلاص نحاربهم
، و ان ما يحدث هو ابتلاء و شيطان يريد ان يحيدنا عن الطريق و بالمرة ان ما يحدث هو حرب على الإسلام
و متنساش واقعة رئيس جامعة حلوان السابق عبد الحى عبيد اللى منع النقاب فطلعت مظاهرات تقول انه يريد ان يشيع الفاحشة فى الذين آمنوا !


طبعاً انا عارف ان حكوماتنا بتحارب اى مظاهر دينية ، لكن فى الموضوع ده انا شايف ان عندها الف حق ، خاصة ان الوزارة مقالتش للأخت المنتقبة اقلعى النقاب
و البسى جيبة قصيرة ، فالموضوع لا ليه علاقة بالفاحشة و لا بالحرب على اللى خدوا طريق التدين و لا حتى حرب على الإسلام .


حتى لو انا شايف ان خطوة منع النقاب فى الجامعة صحيحة

بس يهمنى اقول ان لو حيفرضوا فى الجامعة مثلاً زى معين ليس فيه تغطية الوجه ، يبقى زى موحد على الكل او مواصفات معينة على الكل المنتقبة و المحجبة و المتبرجة كمان ، انما زى واحد على المنتقبات و بس يبقى لأ ، عشان الموضوع ميبقاش فيه تحيز ضد فئة ، سيادتك عايز تفرض شكل معين للزى يبقى على الكل

بالمناسبة الكلام ده مكنتش بقوله بالضبط امبارح و لسة ضايفه من شوية فى التدوينة ، عشان دورتها فى دماغى و لقيت ان وجهة نظر وجيهة موضوع التحيز ضد المنتقبات اللى بالمناسبة مش ضدهم .

ثم المنتقبات بكلامهن عن حقهن فى العمل بدون تضييق و عدم منعهن ، يهدرون كل فرص و حقوق الأخوات المحجبات فى العمل ، فبعد ان كنا نقول ان من حق المذيعة المحجبة الظهور فى قنوات التليفزيون المصرى و فى اماكن سيادية بالدولة و ان حجابها لا يعيق عملها ، و ان منع المحجبات من العمل فى اماكن معينة شىء ضد حقوق الإنسان و ضد حق المرأة فى العمل ، و قرار عنصرى و تمييزى ضد المحجبات ، أصبح الكلام يدور حول حق المنتقبات فى العمل و ان النقاب لا يتعارض مع العمل !

و انا اتخيل اى شخص معارض للحجاب سيقرأ او يسمع هذا الكلام عن حق المنتقبات انه سوف يفكر الف مرة فى تعيين المحجبات و يكاد لسان حاله يقول
لا يا عم بلاها محجبات خالص بكره يطلعوا يقولولى انا لبست النقاب و من حقى اشتغل !
طبعاً انا مش متفق مع الكلام ده بس انا احياناً بحط نفسى مكان الأخرين عشان اوصل لوجهة نظرى .

الإنسان اللى بيعمل شىء هو مقتنع بيه و غالباً شىء له علاقة بالدين مش بيدور على الحكمة او الأسباب وراء ذلك ، يعنى عمرك شفت واحد قرأ دراسة عن ان الصلاة زى تمرينات السويدى و قالك و الله يا اخى الصلاة ديه حاجة جميلة خالص تصور انا بقيت بصلى دلوقتى بدل تمرينات الصباح
او اخت تقول تصدق صيام رمضان مفيد اوووى فى الريجيم طب انا حبقى اصومه
بالضبط زى الأخ اللى قاطع الخمور الدنماركى تعبيراً عن نصرته للرسول عليه الصلاة و السلام !

عشان كدة انا مش مستعد اسمع كلام عن الحكمة الجليلة من النقاب و انه سبحان الله يقى من الإصابة بأنفلونزا الخنازير و انه كمامة اوتوماتيك ،
زى بالضبط ما انا مش مستعد اسمع كلام عن فوائد المايوه و علاقته بأشعة الشمس ، حضرتك ارتديتى النقاب معتقدة بفرضيته خلاص يبقى متدوريش على الحكمة منه نفذى امر ربنا كما تعتقدين و خلاص ، انما كنوع من التسويق لفكرة النقاب و كأنك تريدى ان تقولين لهؤلاء معارضى النقاب ان الحكمة منه كذا ،

فيه نقطة كثير ما ترردها الأخوات المنتقبات حين نقول لها افرضى مثلاً منقبة سرقت و لا قتلت ،
تقوم بالرد قائلة : يعنى انت شايف كل المنتقبات وحشين و حرامية و قتالين قُتله ؟!
لأ مش كلهم اكيد فيه منهم المحترم و الكويس و فيه منهم اللى مش محترم و مش كويس
بس انا اعرف منين هل فيه طريقة معينة تخلينى اعرف المنتقبة الفلانية كويسة و لا وحشة ؟!
المنتقبة اللى بتسرق و لا بتقتل انا عرفت انها وحشه ، طب و الكويسة انا اضمن منين انها كويسة
اعرف ازاى ؟!

ما هو يا اربى المجتمع كله من اول و جديد ، يا اشوف طريقة لإكتشاف الجرائم ، و النقاب طبعاً اسهل طريقة لإرتكاب الجرائم ، يعنى لما تسرق واحدة طفل من مستشفى
ابقى قابلنى بقى لو جبتوها حتبقى س زى ص زى ع زى ل – مفيش فرق و انا مشكلتى مش مع الأخت المتنقبة مشكلتى مع النقاب نفسه ، النقاب كزى يسهل ارتكاب كل الجرائم ، و طبيعة الزى هى مشكلته

طبعاً حد حيقول طب و الأخت الغير منتقبة ازاى تعرف انها كويسة و لا وحشة ؟ ، حقول انا مش مطلوب منى اعرف انها كويسة و لا وحشة اصلاً
بس طالما هى مش منتقبة خلاص ، لو كويسة لنفسها ، و لو وحشة اضمن انها لو حتؤذينى انى ممكن اعرف هى مين .

قالت الأخت مها زين
و أحب اقول بردو ان اللى هيجي يكلمني بالعقل والمنطق ويقولي اذاي يعني؟ وليه؟ واشمعنه؟ هرد عليه واقوله
- قال الله تعالي "" وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا"
يعني اللى ربنا يقول عليه او يقول عليه النبي مفيش امامنا غير اننا نقول علم وينفذ بلا جدال ولا فلسفة ومنطق وده امر تاني من ربنا اننا نقول سمعاً وطاعة


ده انا من صغرى كل ما الاقى شيخ فى التليفزيون الاقيه يقول الإسلام دين العقل ، و حضرتك تقوليلى اللى حيكلمنى بالعقل و المنطق هرد عليه و اقول
امال هو سموه دين العقل ليه !!؟ ، و بعدين اذا كان الإجتهاد عملية عقلية و ايمانية اصلاً ، يعنى نلغى عقولنا بقى و نسلم دماغنا لشيوخ متطرفة
عشان يقنعونا بكلامهم اللى المفروض ان ده اللى ربنا قال عليه و الرسول و نقول علم و ينفذ بلا جدال
طالما كدة متبقوش بقى تزعلوا لما حد فى الغرب يقول الإسلام دين متطرف و ارهابى و بيلغى العقل .

طبعاً الأية الكريمة المذكورة فى كلام الأخت مها جاية فى غير محلها لأن الحقيقة الذى قضى ليس الله و رسوله و انما الشيخ الفلانى الذين يتصور ان تفسيره للدين هو امر الله
فيقول لك لقد قضى الله و رسوله امراً
و السؤال : ليه يكون تفسير الشيخ فلان لكتاب الله و سنته رسوله هو قضاء الله و رسوله و لا يكون تفسير الشيخ علان هو قضاء الله و رسوله ؟!

2

الرد على بعض التعليقات ،
طبعاً فيه تعليقات ردى عليها جه فى سياق رأيى .

Cardiology Man يقول...

بغض النظر عن كون النقاب عادة ولا عبادة وفرض ولا سنة،
أعتقد انه من الصعب إنكار انه بيقلل من التعرض للتحرش والمعاكسات
وده مابيقللش من دور تربية الشباب والكلام اللي حضراتكم قلتوه
بس لو واحدة عايزة تحمي نفسها من التحرش أعتقد أسهل لها انها تلبس النقاب من انها تربي المجتمع
لحد ما حضرات السادة اللي بيكرهوا النقاب وشايفينه مالوش لازمة يربوا لها المجتمع
ويقولوا اقلعي النقاب بقى مالكيش حجة المجتمع كله بقى ناس طيبة
وبتسمع كلام ربنا ولو مشيتي بالبيكيني ماحدش هايتعرض لك ،
أما بقى الأخوات الفاضلات اللي بيحاربوا النقاب فالمنقبات حريصات على استمرار هذا الهجوم ووجود غير المنتقبات ضروري لحماية المنتقبات هاتقول لي ازاي ؟
أقول لك ما هو لو كل الستات انتقبوا الشباب الضايع مش
هايلاقي حد يتحرش بيه غير المنتقبات وهاتبقى الامور سيان،

يعنى حضرتك بقى كأنك بتقول فى داهية غير المنتقبات و المتبرجات خللى الشباب يتحرش بيهم و كويس بدل ما كله ينتقب الشباب يتحرش بالمنتقبات
يا استاذ اعرف صديق ليا بيقول لى ان فيه شخصيات مريضة مزاجها التحرش بالمنتقبات و بس ، و التحرش مش بيفرق ، لأن اللى بيعمل كدة مش فارقة معاه
كفاية أنها أنثى بالنسبة له و خلاص .

و بعدين اللى بتلبس النقاب مقتنعة بفرضيته مش عشان حماية ليها و لا حاجة ، لأنه لا حماية و لا مراية حتى لأن المتحرش مش حينقى اصلاً لأنه شخص سافل .

maha zein يقول...
انا عجبني اراء الناس بجد اللى اتكلموا في فرضية النقاب ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله تحس ان ارائهم بجد قوية وثابته وراسخة ويقبل بها العقل قبل القلب

هو مش حضرتك قولتى اللى حيكلمنى بالعقل و المنطق ؟!

-----
يعني اللى بيدافع عن ان النقاب عادة هو فعلا بيدافع عن كونه مش عاوز يترك الدنيا

لأ مش صحيح و اعتقد ان كلام حضرتك مغلوط ، يعنى خلاص النقاب بقى هو الزهد و هو الأخرة و اللى مش عايزاه تلبس النقاب يبقى بتحب الدنيا؟!

"ملابس البداوة إمارة علي التقوي...وعدم البصر لا غض البصر اسا العلاقة بين الجنسين...


هو محددش اصلاً ملابس الإناث ام الذكور يعنى شامل الإثنين ، و بالنسبة لعدم البصر فبصراحة الواحد اللى بيشوفه من اللبس الغريب للمنتقبات اللى بيخليها مش شايفة اى حاجة اصلاً .

يوم القيامة بجد مش وقت مراهنات ولا وقت ان اللى كنت مقتنعة بيه يطلع صح ولا لاانا اعمل اقصا حاجة وربنا سعاتها يرحمني برحمته

و اقصى حاجة من وجهة نظر حضرتك هى اصعب حاجة طبعاً ، يبقى كدة انتى بتقفلى باب الإجتهاد و بتقولى بقا لو فيه رأيين واحد بيقول فرض و واحد بيقول مش فرض
يبقى اخذ الرأى اللى بيقول فرض و خلاص ، و الكلام اللى حضرتك بتقوليه قاله بالضبط الشيخ المتشدد ابو اسحاق الحوينى فى قناة الناس ،
يبقى كدة الدين بقى عسر لا يسر
هو حضرتك متصورة ليه ان الرأى الصعب هو الأصح ؟!
---
د . ياسر عمر عبد الفتاح

انا مش حرد على حضرتك لأن انا مناقشاتى مش لبيان فرضية الحجاب او لأ لأنى مش عالم حديث ، انا جبت رأى الشيخ الغزالى و الشيخ الألبانى فيه اخوه ردوا على حضرتك فى التعليقات .

------
الناس اللى علقت اتفاقاً مع رأيى مش حرد على كلامها لأنه لا مجال للنقاش فيه و الإختلاف بالطبع .
-----
Adam يقول...
النقاب وسيله لحفظ البنات والامهات والسيدات من كل شر


للأسف لا يحفظهن .

هناك 9 تعليقات:

تامر علي يقول...

أولاً :
بالنسبة لكلمة
" وقد قفز في البوست (بسرعة ) وأعلن رأيه أن النقاب لا علاقة له بالإسلام "

ده معناه ان حضرتك أعلنت رأيك مسبقاً في المسألة ولم تعرض الموضوع للبحث ثم توصلت للنتيجة ... ولا أرى في اللفظ أي إساءة لشخصك الكريم ولكن ان كان اللفظ غير مقبول من جانبك فأنا أعتذر عنه .

ثانياً :
أنت لم تبين في البوست الخاص برأيك الشخصي عن قناعتك بأن النقاب ليس من الإسلام قد تغير من عدمه ... إن كنت لازلت عند رأيك فذلك شأنك وقناعتك .... وإن كنت توصلت لخلافه من اطلاعك على الأدلة فيجب عليك أن تبين ذلك بشكل واضح لأن البعض سيستدل بكلامك في هذا الشأن

تحياتي

Kalimalhus يقول...

بما أنك قد قررت التصريح برأيك الشخصى فربما يمكننى أن أصرح برأيى أنا أيضا:

أنا على قناعة بأن النقاب هو إما عادة أقرها الإسلام أو مكرمة يجوز لمن ترغب إتباعها و يجوز لمن تريد تركها دون تأثيم لها .. و أنا أتمنى ألا يشاع بين الناس أنها فريضة ..

فى نفس الوقت أتمنى لو أن نساء المسلمات جميعا إنتقبن إختيارا..

هذا التناقض الظاهرى سببه أنى أتمنى لو أن محنة الحجاب فى بلادنا لا تتكرر..

محنة الحجاب كما أسميها هى أن التشريع الإسلامى لما يعتبر عورة من جسد المرأة تم إختصاره فى غطاء للرأس و ذلك نتيجة لأن مجتمعنا يميل إلى إختصار كل شيئ لأن القدرات العقلية لغالبية الناس أصبحت محدودة و ذلك نتيجة لإختفاء المؤسسة التعليمية و إستبدالها بمبانى تسمى مدارس تصب للنشء الجهل مخلوطا بمضادات التفكير صبا فى رؤوسهم..

محنة الحجاب يمثلها ما نراه فى شوارعنا اليوم من نساء و فتيات يسمين أنفسهن محجبات و لسن كذلك لا زيا و لا سلوكا .. و أزعم أنهن اليوم هن الأغلبية ..

و ينبغى أن نعود بالذاكرة إلى زمن كان الحجاب نفسه فيها أمرا جديدا و فى حينه كان إقدام فتاة على التحجب يبدو دليلا على أنها قد إتخذت قرارا بأن تلتزم بأوامر و نواهى الشرع .. و كان ذلك يمثل مسئولية تتحملها و ينطبع بها خلقها و سلوكها فى مختلف شئون الحياة اليومية ..

للأسف تحول الحجاب إلى ظاهرة و أصيح عادة إجتماعية منفصلا بذلك عن أصله الشرعى و منفصلا بالتبعية عن المحتوى الدينى بشكل عام .. أصبح مجرد زى قومى و خضع لميل البعض إلى حب الظهور و الإختلاف و لفت الأنظار فجعلوا له موضات و خلطوا معه أزياءا تخالف بوضوح ما ينبغى أن يكون عليه زى إمرأة مسلمة و ظهرت تقاليع خلع الحجاب فى مناسبات بعينها كأن تخلع العروس الحجاب فى حفل خطبتها أو زفافها و أمتد ذلك أيضا إلى المدعوات و أصبح الأمر فوضى إمتهن فيه الرمز و إمتهنت من خلاله القيم الدينية التى كان يمت يوما إليها بصلة..

إنى الآن أتمنى لو أننا- مع فرضية الحجاب - لا نجبر عليه النساء بشكل مباشر أو غير مباشر و نشيع ثقافة تترك للمرأة الخيار و توضح لها أبعاده .. و كما ذكر د. ياسر فى أحد تعليقاته سابقا .. الدين كله لباب .. و هذا ما ينبغى علينا تعليمه لفتياتنا .. الدين كل متكامل لا تأخذين منه ما تظهرين للناس و حسب و لا تأخذين منه ما يبدو سهلا بسيطا و تتجاهلين ما تشعرين بأنه سيقيدك أو يقلل من فرصك الإجتماعية كالحصول على زوج أو عمل ..
إذا كانت قناعتك أن الحجاب فريضة فأدى هذه الفريضة كما تؤدين الصلاة و لا تبتذليها بسلوك غير قويم أو إرتداء ما لا يليق ..

و لكن حتى يأتى علينا زمان يسترد فيه الحجاب علاقته بالدين ككل لا يتجزأ فإن أملى أن يكون النقاب هو سبيل من تأخذ دينها مأخذ الجد..

إننى أنحنى إحتراما لكل فتاة أو إمرأة قرأت و بحثت ثم تكون لديها يقين و حثها وازع إيمانى على أن تتخذ النقاب لها زيا.. و أنا أقرب إلى تصور أن مثل تلك الفتاة أو المرأة قادرة على إتباع نفس الطريق لتخلص من خلاله إلى أوامر و نواهى ترسم لها طريق الخلق القويم فكرا و سلوكا ..

مواطن مصري يقول...

عشان الموضوع يتقفل


انا مع منع المظاهر الدينية في أي مؤسسة حكومية خصوصا المستشفيات و المدارس


سواء كانت مظاهر دينية مسيحية او اسلامية

مواطن مصري يقول...

و بعدين لية متمسكين ب النقاب اكنة الدين و نبعد عن مضمون الدين

كل الناس بقت بتتنمسك ب المظهر و تبعد عن المضمون


عيب عيب اننا نقعد نتكلم عن مظهر و ليس المضمومن


دة يأكد ان المسلمين المتطرفين الي ماسكين ب النقاب بس هما الي بيشوهو صور الدين الاسلامي قبل اي شخص

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا : شكرا لك يا بدراوى على توضيح رأيك

و الذى يبدوا انه لم يتغير كثيرا ..و لكن توقفت عن ذمه - اى النقاب-

و دا شئ كويس جدا

إننا مش معنى عدم اقتناعنا بشئ إننا نذم أو نعيب اللى بيعمله ..
فزى ما قلت ان فى آراء قالت بفرضيته
فماليش إنى أرفض فعلها


ثانيا : عاوزة أقولك ان النساء اللى أخدوا النقاب كأنه فرض .. و حد يمنعهم منه ، فهما بكدا بيمنعوا واحدة انها تقيم فرض الله - فى وجهة نظرها -

و بالتالى لها الحق انها تدافع عنه لأنه فرض فى رأيها

و محدش قال بإنها لم تواجه موقف محتاج يتأكدوا من شخصيتها انها ترفض

بالعكس هى كدا بتدفع تهمة عن نفسها و تكشف وجهها للتحقق

....................

بالنسبة لنقطة ان المنقبة لازم تثبت هى حلوة و لا وحشة ... إنما المحجبة مش فارقة


فعلا باستغرب ؟؟.. لأن اللى بيعمل حاجة وحشة و يستخبى فى النقاب ..

فدا أكيد لأنه شايف النقاب شئ كويس
و الناس مستحسناه فيدارى نفسه فيه ..أو بتدارى نفسها فيه

يبئا إحنا نمنع حاجة حلوة ، عشان فى فئة بتستخدمه غلط

ماهو زى ماحنا اتفقنا اللى بتلبس النقاب .. بتلبسه فرض ، و مالناش إننا نقولها البسيه عشان تقللى التحرش

بردوا مالناش إننا نقولها اقلعيه عشان نقلل الجريمة
ماهو اللى عاوز يعمل جريمة هيعملها ..مش هيمنعه شئ !!..

............................

بالنسبة لكلام الاخ مواطن مصرى

"دة يأكد ان المسلمين المتطرفين الي ماسكين ب النقاب بس هما الي بيشوهو صور الدين الاسلامي قبل اي شخص"

مش فاهمة قصد حضرتك ؟؟!!..

يعنى اللى يقول ان النقاب فرض و يتمسك بيه يبئا كدا متطرف؟؟؟

وبيشوه صورة الاسلام قبل أى شخص؟؟؟


سبحان الله!!

طبعا مش باعترض ان اللى ماسكين بالمظاهر و سايبين الجوهر .. دا شئ غلط جدا لأن كما قال رسول الله صل الله عليه و سلم " ألا ان فى الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله و إذا فسدت فسد الجسد كله "

لكن عاوزة أقولك أنه إذا صلح الباطن ظهر ذلك على الظاهر

و لما تيجى تناقش واحدة واخدة النقاب على انه فرض
فأنت بتناقشها فى أساس من أسس الدين عندها
فمالكش انك تذمها أو تعيبها

طبعا مش هأقول غير اللى قلته قبل كدا
ان آراء العلماء فى مسألة النقاب صريحة

و هى إما فرض أو سنة (أو فضل)
من التزم بأى منهم أو رفضه
فهى حجة له أو عليه
و كل نفس بما كسبت رهينة

لكن إنى التزم برأى معين لا يعطينى سلطة إنى أذم الرأى الاخر

و إذا كنت حضرتك شايف ان النقاب تطرف .. فدا رأيك الشخصى
و ليس لك ان تهاجم من تعتقد انه فرض أو فضل

لأنك كدا بتناقشها فى امر هو بالنسبة لها حكم شرعى
و بالتالى لها الحق أن تتهمك أنت بالخروج على حكم شرعى ..و انك مفرط

فأقوال العلماء معروفة
و اللى ليه رأى تانى غيرها
ملناش إننا نذمه
و لا إنه يذمنا

و دمتم جميعا بود

مواطن مصري يقول...

انا بتكلن عن الناس المتمسكة في المظاهر مع تكفير كل شىء في المجتمع


دة شوهة صورة الاسلام


الاسلام مضمونة دين المحبة و التسامح

انما الان أغلب المتطرفين بيشوهو صورة الدين الاسلامي

اتمنى يكون وجهة نظري وضحت

رحلتنا في الحياة يقول...

اكتر حاجة عجبتنى فى البوست ده انك اصبحت محايد ومش رافض لفكرة النقاب عموما ومش عيب لما الانسان يكتشف انه فهم شئ غلط انه يراجع نفسه
والموضوع كله يرجع لحرية شخصية فى الاخذ بالادلة الشرعية الاختلاف رحمة من ربنا اللى عايزة تنتقب تنتقب لكن لا تفرض وجهة نظرها
والازمة دى كلها سبب ان المجتمع ده مفيهوش احترام لحريات الناس ولا احترام لمعتقدات كل فرد فيه

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

مش هزود علي كلام الأستاذ تامر والدكتورة سول في حاجة

وطبعاً أنا تقريباً مختلف مع كل كلمة اتقالت هنا في البوست

المشكلة إن حضرتك رجعت قلت نفس الكلام تاني اللي ردينا عليه كثير ..
يعني من ناحية الإستدلالات العقلية في أمور شرعية بحتة

وقلت لحضرتك إن مينفعش نثبت قانون الجاذبية الأرضية عن طريق أحكام الصرف والنحو

طبعاً مش هدخل في جدال تاني من الواضح إنه مش هيجني ثماره
لأنه هيبق عبارة عن ترديد الكلام القديم تاني .. ولو كان ليه فايدة كان هيغير .. لكن الواضح إنه ملهوش لازمة

حضرتك ذميت علي القائلين بفرضية النقاب عدم السماح بالإختلاف ونبذهم لحرية الفكر والعقل
وقلت مش من حق حد يلزم حد بالنقاب
وبعدين روحت أخذت منهم الحق وقلت إنك مع منع النقاب في الجامعات والمستشفيات
راحت فين الحرية؟
يعني مش من حق حد يلزم حد بالنقاب
لكن من حق حد تاني إنه يلزم الناس بخلع النقاب
راحت فين حرية الرأي وراحت فين الحرية الشخصية؟

لا يا أخي النقاب ليس تهمة وليس عادة ..
النقاب إما (سنة , مكرمة , فضيلة) ولا أري الفرق بينهم
أو إنه فريضة أقرها الله
ولم يقل أي أحد من علماء الأمة المعتبرين بخلاف هذا الكلام أبداً

أسأل الله أن يهدي أقصانا عن الحق إلي سبيل الرشاد
وانا يرنا الحق حقاً ويرزقنا اتباعه
ويرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مواطن مصرى

باشكرك على التوضيح

وأعتقد ان الحمد لله وصلت

لكن ماكنش لهلازمة انك تقول المتمسكين بالنقاب
كان ممكن تقول المتمسكين بالمظاهر فقط


على العموم حصل خير

و سعدت بالحوار معك


دمت بود